حجت الاسلام والمسلمین مسعودی در نخستین نشست تخصصی وبیناری "قرآن و حدیث" گفت: قرآن برای اهل بیت(علیهم السلام) نه تنها یک معجزه، بلکه به عنوان قانون اساسی اسلام مطرح است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، به نقل از ستاد خبری نمايشگاه قرآن كريم، نخستين نشست از سلسله نشست های تخصصي وبيناری بخش بين الملل بيست و ششمين نمايشگاه قرآن كريم با موضوع "قرآن و حديث" با حضور علي خضيرحجي، استاد دانشگاه كوفه از كشور عراق و عبدالهادی مسعودي، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث به صورت غیر حضوری (وبینار) و همچنین شادي نفيسي، استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران از پژوهشگران علوم حدیث برگزار شد.
در این نشست عبدالهادی مسعودي که به صورت غیر حضوری (وبینار) به بیان مطالبی در خصوص "بازكاوی ارتباط علمي قرآن و اهل بيت(عليهم السلام)" پرداخت و گفت: در بررسی رابطه علمی اهل بیت و قرآن باید بگویم که اهل بیت(علیهم السلام) قرآن را خاستگاه معرفت دینی می بینند؛ به عبارت دیگر قرآن برای آنها تنها یک معجزه و سند حقانیت نیست، بلکه از دیدگاه ایشان، قرآن افزون بر این موارد، قانون اساسی اسلام است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، با بیان نمونه هایی از احادیث و روایات در این زمینه ادامه داد: اهل بیت(علیهم السلام) علاوه بر اینکه قرآن را خاستگاه معرفت دینی می بینند، بلکه آن را حتی سنجه معرفت دینی نیز می دانند. به طوری که بسیاری از احادیث نقل شده از پیامبر را بر اساس آیات قرآن سنجش می کردند.
عبدالهادی مسعودي افزود: قرآن برای اهل بیت(علیهم السلام) ابزاری بود تا با استفاده از آن با هجمه های عالم نمایان دینی زمان خود مقابله کنند. حتی تفسیرهای نادرست ارائه شده را بر اساس آیات قرآن تحلیل و رد می کردند که نمونه هایی از این موارد را در کتابی از خودم با عنوان "قرآن در روایات" ارائه کرده ام.
در ادامه این نشست علي خضيرحجي، استاد دانشگاه كوفه از كشور عراق نیز به صورت غیر حضوری (وبینار) به بیان مطالبی درباره "علم حدیث و نقش آن در تفسیر قرآن کریم" پرداخت و گفت: علم حدیث یکی از والاترین علوم است، چرا که از طریق این علم گفتار پیامبر(ص) بررسی و تحلیل می شود. این علم عشق و علاقه ای است که انسان را به سعادت ابدی می رساند.
این استاد دانشگاه كوفه با اشاره به ضرورت توجه به علم حدیث در بررسی احادیث و روایات گفت: با توجه به اینکه احادیث و روایات در برخی مقاطع تاریخی، گرفتار بازتعریف های سیاسی شده اند و در برخی دوران خدشه هایی جدی به احادیث وارد شده، لازم است که با یک بررسی دقیق صحت آنها را بررسی کنیم. این علم گستره زیادی دازد ومی تواند مستند به علم معصومین شود تا صحت احادیث را تأیید یا تکذیب کند.
وی با تأکید بر عمل به فرمایشات پیامبر(ص) گفت: ما باید به توصیه های پیامبر عمل کنیم، اما باید ببینیم که احادیثی که از ایشان نقل م شود، از کجا و از چه منبعی نقل شده و زمینه نقل آن احادیث را بررسی کنیم و ابزار سنجش صحت آن قرآن کریم است.
در ادامه این نشست نیز شادي نفيسي، استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران نیز به موضوع "نقد روايات تفسيري در الميزان" پرداخت و با ارائه نمونه هایی از روایات و تفسیرهای ارائه شده توسط علامه طباطبایی در المیزان گفت: این بررسی نشان داد که روش علامه در تحلیل روایات، شیوه نیکویی است که لازم است در حد آن توقف نکنیم، آن را به خوبی دریابیم، اصلاح کنیم، بهبود ببخشیم و توسعه دهیم.